وزیر علوم در پیامی به اولین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران»:
ضریب شاخصهای فرهنگی در رتبهبندی دانشگاهها افزایش مییابد
وزیر علوم در پیامی به اولین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» تأکید کرد: بخش مهمی از شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها به شاخصهای فرهنگی اختصاص خواهد یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ولایت به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به نخستین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» با اعلام اینکه بخش مهمی از شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها به شاخصهای فرهنگی اختصاص خواهد یافت، تأکید کرد: پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی از جمله وظایف مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی است که با نقش هدایتگری میتواند از ظرف و ظرفیت تمامی پژوهشگران، اندیشمندان و متفکران عرصه فرهنگی و اجتماعی کشور بهرهمند شود.
در ادامه این پیام آمده است: «بدون تردید میان آموزش و فرهنگ، درهم تنیدگی معناداری وجود دارد، به طوری که دانشگاه نه فقط مولود فرهنگ به شمار میرود، بلکه مهمترین نقش را در صیانت از فرهنگ ملی و دینی و پرورش انسان در تراز جامعه متعالی خداباور بر عهده دارد. با این وصف، نه تنها فرض دانشگاه منهای تربیت و منهای انسانسازی، فرض ناصحیحی است، بلکه دانشگاه را باید نهادی برای آموزش و تربیت انسانهای عالم، ماهر، دانا، بصیر، متدین، انقلابی، بافضیلت و متعالی برای جامعه در نظر گرفت.
وزیر علوم در این پیام با اشاره به اینکه، بر خلاف تصور رایج از ساحت فرهنگی در دانشگاهها و منحصر کردن این ساحت در یک سری از فعالیتهای فوق برنامه، فرهنگ همچون خون در رگهای دانشگاه کاملاً جاری و ساری است تاکید کرده است: هر یک از عناصر کلیدی در دانشگاه در پرورش فرهنگی دانشجویان صاحب نقش میباشند و از سرفصلها و برنامه آموزشی تا متون آموزشی و کمک آموزشی، از استادان و مربیان تا مدیران و کارکنان، از روشها و ابزارهای آموزشی تا فناوریها و سامانههای آموزشی، از ساختار و ضوابط دانشگاهی تا فضای آموزشی کارگاهی و آزمایشگاهی و غیره، همه و همه در یک همآهنگی و همافزایی در پرورش انسان در تراز جامعه متعالی سهیم هستند و نباید نقش آنها نادیده گرفته شود.
در ادامه این پیام آمده است: هر چند فرهنگ و کار فرهنگی در تمامی اجزاء یک دانشگاه مانند اکسیژن حضور دارد، اما فعالیتهای فوق برنامه از قبیل اهتمام به اقامه شعائر اسلامی، گرامیداشت مناسبتهای دینی، ملی و انقلابی، تبلیغات محیطی، جلسات اخلاق، محافل قرآنی، سلسله جلسات نهجالبلاغه خوانی، سلسله نشستهای فکری- دینی، کانونهای ارائه مشاوره، اردوهای زیارتی، بازدید از موزههای فرهنگی، مسابقات فرهنگی، تولید آثار فرهنگی و هنری و سایر برنامههایی از این قبیل به ویژه با مشارکت حداکثری اساتید و دانشجویان در جای خود مهم و تاثیرگذار است.
وزیر علوم تاکید کرده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره مدیریتی مصمم است بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» و البته با کمک اساتید و مدیران دانشگاهها، ضمن توجه عمیقتر به نقش فرهنگی- تربیتی دانشگاهها، سرمایهگذاریهای فرهنگی و تربیتی خود در دانشگاهها را به طور ملموسی افزایش دهد و معاونتهای فرهنگی در دانشگاهها در تحقق این تصمیم نقش بهسزایی خواهند داشت.
دکتر زلفی گل با بیان اینکه از این پس با تفسیر دقیق حضور پررنگ فرهنگ در دانشگاهها و آثار عینی این حضور، بخش مهمی از شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها به شاخصهای فرهنگی اختصاص خواهد یافت؛ تاکید کرده است: رؤسای محترم دانشگاه میبایست ضمن برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری هوشمندانه در عرصه فرهنگ، فرصتهای لازم را برای کسب مقام درخور شأن و پیشتازی دانشگاه خود در فصل فرهنگی رتبهبندی دانشگاهها فراهم نموده و از یکدیگر در این میدان بسیار مهم سبقت بگیرند.
در ادامه این پیام آمده است: با عنایت به عمق و پیچیدگیهای حاکم بر فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی در محیط دانشگاه و اراده قطعی وزارت علوم در پرهیز از اقدامات تشریفاتی و کم اثر در ساحت فرهنگ، گسترش هدفمند برنامههای پژوهشی اعم از پژوهشهای نظری و کاربردی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و انتظار میرود مراکز تحقیقاتی متصل به نظام آموزش عالی با راهبری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز تعامل با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه، بخشی از ظرفیت خود را به پژوهش و الگوسازی علمی در این حوزه مهم اختصاص دهند.
وزیر علوم در این پیام، بزرگترین سرمایه هر جامعهای را آرمانهای آن جامعه دانسته و اعلام کرده است: یکی از سرمایههای ارزشمند هر جامعهای، فرهنگ است. برای سرمایهگذاری جاودان بایستی فرهنگ سالم ایجاد کرد؛ در نتیجه، پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی از جمله وظایف مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این مؤسسه با نقش هدایتگری میتواند از ظرف و ظرفیت تمامی پژوهشگران، اندیشمندان و متفکران عرصه فرهنگی و اجتماعی کشور بهرهمند شود.
در بخش پایانی دکتر زلفی گل آمده است: علم، فناوری و نوآوریهای جدید به همراه خویش فرهنگ و زبان تخصصی جدیدی را به همراه دارد. به همین دلیل دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد خالق فرهنگ جدید میباشند. تلاش در جهت بومیکردن فرهنگ جدید حاصل از علم، فناوری و نوآوری، وظیفه مهم مؤسسات فرهنگی و اجتماعی است در نتیجه رصد افقهای جدید علم، فناوری و نوآوری و فرهنگسازی شایسته برای عموم جامعه، وظیفهای خطیر برای فرهنگستانها و نهادهای فرهنگی جامعه است.